KAWAKAMI Kounosuke / HICOSAKA Toshiaki
"Camera lucida"
1st Oct - 5th Nov, 2011

川上幸之介 / 彦坂敏昭 
"カメラ・ルシーダ"
2011年10月1日〜11月5日

ev_pr.jpg

10pic.gif

AISHO MIURA ARTS will be pleased to present two artist exhibition by KAQAKAMI Kounosuke and HICOSAKA Toshiaki.

A camera lucida is an optical device used by artists as a drawing aid when doing rough sketches. Looking at a his subject through a camera lucida, the artist can see the image of his subject on his drawing board as he works - one imposed on the other, and therefore it becomes possible for the artist to draw the subject in a way that is close to a visual experience. In other words, the artist creates using the help of an apparatus and by setting up an intended relationship with his own point of view.

In the present day when we create a painting, photography (an image that is automatically made by a device) is used so much that it is no longer specifically mentioned, and many artists approve of photography being used in paintings.

The reason why we are alluding to the device, as well as the concept, of the Camera Lucida, is because within the processes we use in depicting something, by hypothesizing the intevention of this device, one tries to make apparent the relationship between several elements. What become evident very quickly is that where the Camera Lucida is concerned, the artist can decide his relationship with his subject and his image exists at a considerable rate whereas, perhaps when it comes to photos, that chance is put away into the black box that we refer to as the camera.

Kawakami Kohnosuke and Hicosaka Toshiaki both do not necessarily use a Camera Lucida to create their paintings - they use photos to paint. However, as we try and understand their works, having the knowledge of the Camera Lucida can become a tool for understanding their works.


この度、アイショウミウラアーツでは川上幸之介と彦坂敏昭の2人展『カメラ・ルシーダ』を開催致します。

Camera lucida(カメラ・ルシーダ)とは、画家が素描やスケッチを描く際に用いた光学的な補助装置のことをさしています。画家はCamera lucidaを通して対象物を覗くことで、描く対象と描画する画面とを同時に重ねながらみることができ、それによって視覚体験と近いかたちで対象物を描くことが可能になります。つまり、画家は装置の助けを借り、自らの視点と対象の関係を決定することで(ここでは画家が画像に対し従属的に寄り添うこと決定している)、描くことに至っていると理解することができます。
 また、現代においては絵画を制作する際に写真(装置によって自動的に作られた画像)を使用することはもはや特筆されるべきことではなくなったほど、多くの画家が、絵画の中にそれらが入り込むことを許可しています。

 今一度、Camera lucidaという装置及び概念を呼び戻したのは、描くことの一連のプロセスの中にこの装置の介在を想定することで、その関係の諸要素を再び浮かび上がらせようとする試みでもあります。そこですぐにわかることは、Camera lucidaの場合には、画家がどのように画像(対象物の像)と関わるのかを決断するチャンスがかなりの割合でそのプロセスに存在するのに対し、写真にいたっては、そのチャンスがカメラというブラックボックスの中にしまい込まれてしまっているのではないかということです。

 実際に、川上幸之介と彦坂敏昭のふたりは、Camera lucidaを使用して絵画を制作しているわけではなく、写真を使用し描くことに至っている画家です。ですが、私たちがこのふたりの絵画制作をつまびらかにしていく際に、その背景へCamera lucidaの在り様を透かしてみることは、画家が写真との関係の中でどのような制作主体を立ち上げようとしているのかを理解するための新たな道具立てとなると考えています。

 さらにいえば、私たちの〈生〉そのものが、平準化に突き進む現象に対し、従属することなく抗うことでのみ意味を見出し、維持されていることを考えれば、私たちは改めて、彼らが画像への介入によって獲得したその主体性から、画像や写真によって平準化する世界の中での新しい〈生〉の在りようを問うことができるのではないでしょうか。

10pic.gif

HICOSAKA Toshiaki / KAWAKAMI Kounosuke
"camera lucida"
1st Oct - 5th The, 2011
opening reception 1st Oct, 6-8pm

Venue : AISHO MIURA ARTS (Shibuya)
Open : Tuesday - Saturday
Time : 12:00 - 19:00
Close : Sunday,Monday,National holiday
Entrance : Free

彦坂敏昭 川上幸之介 
"カメラルシーダ"
2011年10月1日〜11月5日
オープニングレセプション 1日 18〜20時

場所 : アイショウミウラアーツ (渋谷)
開廊 : 火曜日〜土曜日
時間 : 12:00-19:00
休廊 : 日曜日、月曜日、祝日
入場 : 無料

ev_pr.jpgev_pr_2.jpgev_pr_3.jpg
hk_check_4.jpgcheck_5_s.jpgDam6_s.jpg
Poplakov Cafe Ukraine_s.jpgSolar Laboratory_s.jpg